Team Vue Fighters: ‘Een lastige maar mooie klus’

In de vorige nieuwsbrief belichtten we de rol van het CRUX-team onder leiding van Joost van Kreij. In nauwe samenspraak met veehouders leggen zij de basis voor de schermen in de app’s, te beginnen met CRV Dier. Het Vue-team zorgt ervoor dat deze basis daadwerkelijk gaat functioneren. ‘Een lastige maar mooie klus’, aldus Kees van Laar. Hij vervult de rol van product owner van het Vue-team dat in totaal uit 7 personen bestaat. De naam Vue heeft te maken met de internationale programmeertaal en techniek gebaseerd op JavaScript waar het team mee werkt. ‘We hebben namelijk vanaf het begin gezegd: de app moet makkelijker en sneller offline werken.’

 

De huidige app werkt toch ook al offline?

‘Dat klopt, maar nu moet de klant op de knop bijwerken drukken om gegevens uit te wisselen en dat duurt ook best lang. In de nieuwe app hoeft dat straks niet meer. Er gaat een heel andere techniek achter schuil. Alles gaat straks automatisch en de klant merkt daar niks van.’

 

Wat is die andere techniek dan?

‘Binnen de app creëren we een extra database . Die slaat de gegevens op die de veehouder invoert als hij in de stal is waar hij vaak geen wifi- of 4G-verbinding heeft. Als hij dan in de keuken komt en wifi-verbinding heeft, moet die kleine database de wijzigingen feilloos doorgeven aan de database bij CRV. Vervolgens moet die CRV-database de gegevens via speciale plug- ins doorgeven aan HeliXS: het spiksplinternieuwe platform waar de nieuwe app’s op draaien. En om het nóg lastiger te maken: HeliXS heeft weer een verbinding met IRIS omdat het huidige VeeManager ook door moet draaien.’

 

Waarom maken we het ons zo moeilijk?

‘Dat doen we omdat het daardoor voor de klant heel mooi wordt. Wij zeggen altijd: je moet programmeren op de uitzonderingen, daar worden je producten écht beter van. Veel veehouders gebruiken geen wifi- of 4G-verbinding in de stal, maar dat is nu juist wel de plek waar hij de app zal gebruiken. Dus aan ons de uitdagende taak iets te maken waarmee de veehouder offline gewoon kan doorwerken. Dat is  heel vooruitstrevend! Dat vergeten we wel eens. De ING-app voor bankieren bijvoorbeeld werkt alleen online. Afgelopen najaar was er een internationale Vue-conferentie in Amsterdam waar de nieuwste ontwikkelingen op Vue-gebied werden gepresenteerd. Daar zijn een aantal van onze Vue-fighters geweest. Tijdens die conferentie werd duidelijk dat wat wij met de Dier app neerzetten zeer vooruitstrevend is.’

 

Zeg, even tussendoor: Vue-fighters?

Kees trekt een brede glimlach. ‘Ken je de rockband Foo Fighters? Enkele teamleden zijn daar fan van. Dus ze noemden zichzelf al snel de Vue-fighters.’ (Nieuwsgierig naar de Foo Fighters? Ze traden op bij Pinkpop dit jaar:

Moet álles offline werken?

‘Nee, als je een afspraak met een inseminator wilt maken, melden we in de app (als de app in offline modus staat) dat de veehouder eerst online moet zijn. Dan ontvangen wij bij CRV de melding en kunnen we de inseminator meteen inplannen. Stel dat de veehouder de aanvraag offline doet, maar pas een dag later online is, dan kan inseminator niet voor de gewenste ronde ingepland worden.’

 

Waar zijn jullie op dit moment mee bezig?

‘We werken onder andere aan de drachtcontrolelijst. De app CRV Dier moet uit HeliXS een lijst ophalen van dieren die op drachtigheid gescand/opgevoeld kunnen worden. Dit is de voorloper van een meer omvangrijke controlelijst waarop alle relevante zaken komen te staan als een dierenarts op bedrijfsbezoek komt.’

 

Gaat het allemaal snel genoeg?

‘We hadden op voorhand ingeschat dat de Nieuwbouw VeeManager sneller zou gaan. Maar het belangrijkste is dat wat we opleveren perfect werkt. Devoortdurende afstemming met de klant door het CRUX-team kost gewoon tijd. En de aanpassingen die nodig zijn om de informatie uit HeliXS te halen met de nieuwe werkwijze en het goed en betrouwbaar aan elkaar knopen van databases kost ook tijd. Maar we leveren straks een nieuwe app CRV Dier op die het leven van de veehouder véél gemakkelijker maakt!’