Top melkkoeien met top gezondheid

apr
Hedra Lize 520 (v. Danno) eig: Mts. Vernooij, Schalkwijk

De aprildraai van 2017 toont de snelle vooruitgang die CRV boekt met het fokken van stieren die de efficiëntie en gezondheid van de veestapel verhogen. Danno, Esperanto en Empire gooien daarbij hoge ogen bij zwartbont. Bij roodbont maakt Rody veel indruk en kregen populaire InSire Top-stieren hun eerste dochters aan de melk.

Het fokken van efficiënte en gezonde koeien past helemaal in de tijd waarin veehouders de productieruimte op hun bedrijf optimaal willen benutten, met koeien die tegen een stootje kunnen en die in staat zijn om hoge levensproducties te realiseren. De aprildraai laat een aantal stieren zien die tonen dat CRV veel vooruitgang boekt op deze vlakken. Stieren die bovendien laten zien dat goede productie-eigenschappen hand in hand kunnen gaan met een goede vruchtbaarheid.

Delta Bookem Danno (Bookem x Bolton, 384 NVI) geeft alvast een fantastisch voorbeeld. Zijn dochters verbeterden onder meer zijn fokwaarden voor melkproductie (+1542 kg), levensduur (+551 dagen) én vruchtbaarheid (104). Danno staat stevig aan de top bij de zwartbonte dochtergeteste stieren en is met +8% voor Better Life Gezondheid en +9% voor Better Life Efficiëntie een geweldig complete stier. Een compleetheid die hij onderstreept met een bijzonder hoge exterieurscore van 115, met 110 voor uier en 115 voor benen.

Weelder Esperanto (Final x G-Force, 401 NVI) is de hoogste InSire Top-stier van dit moment. Naast indrukwekkende scores voor Better Life Efficiëntie (+15%) en Better Life Gezondheid (+8%), vererft Esperanto ook nog eens een zeer goed exterieur (113) met fantastische uiers (112) en benen (111). Esperantodochters zullen veel melk produceren (+1724 kg) en zijn ook in staat om dat heel lang vol te houden. De hoge levensduurscore van +858 dagen betekent dat ze meer dan een jaar langer kunnen produceren dan gemiddeld. En dat met een  uitstekende vruchtbaarheid (104), uiergezondheid (105) en zeer gezonde klauwen (107).

Eveneens een van de hoogste InSire Top-stieren is Weelder Empire (Bravo x G-Force, 366 NVI). Deze halfbroer van Esperanto scoort extreem hoog voor zowel Better Life Efficiëntie (+14%) als voor Better Life Gezondheid (+12%) en combineert dat met hoge gehalten (+0,45% vet en +0,23% eiwit) en een extreem hoge levensduur (+ 944 dagen). Empire geeft wat lichtere koeien, die op het gebied van gezondheid en vruchtbaarheid alleen maar goede punten meekrijgen. Voorbeelden daarvan zijn de geweldige uiergezondheid (109), klauwgezondheid (109), vruchtbaarheid (104) en ketose (105). Verder is Empire een pinkenstier bij uitstek (geboortegemak 113).

Gezonde en vruchtbare koeien met Jupiler & dochters bewijzen kwaliteiten van Vitesse

Delta Jupiler (Amigo x Snowfever CD, 344 NVI) is een stier die bij uitstek geschikt is om er een gezonde (+11%) veestapel mee te fokken. Hij scoort hoog voor alle gezondheidsonderdelen, waaronder klauwgezondheid (107), ketose (104), geboortegemak (112) en uiergezondheid (109). Tel de fantastische vruchtbaarheidsscore (107) van Jupiler hierbij op en het is duidelijk dat hij ideale melkkoeien fokt. Koeien die efficiënt produceren (+6%), met een goede melkproductie (+1126 kg) en positieve score voor eiwit (+0,04%). Jupiler vererft bovendien een uitstekend exterieur (111), met zeer goede uiers (109) en benen (108).

De als InSire Top-stier populaire AH Vitesse (Gravity x Jardin, 220 NVI) kreeg dochters aan de melk en die bevestigen zijn kwaliteiten. Met direct 988 dochters in zijn productiefokwaarden scoort Vitesse een zeer hoge efficiëntie (+7%), hoge gehalten (+0,27% vet en +0,11% eiwit) en laat hij zeer goede scores zien voor benen (109), klauwgezondheid (109) en ketose (105). Vitesse geeft gezonde (+5%) laatrijpe koeien, met een laag voerverbruik per kg melk.

Lucille 12 (v. Vitesse), eig: HJ de Jongh Vof, Lienden

Roodbonte levensduurkanonnen & dochters bevestigen de kwaliteiten van Arroyozonen Colorado en Valentino

Colorado en Valentino waren als InSire Top-stier al zeer populair. In de aprildraai kregen deze twee roodbonte stieren hun eerste dochterfokwaarden en die bevestigen hun kwaliteiten. Bij de roodbonte merkergeteste stieren staat Aalshorst Rody aan kop. Hij is een echt levensduurkanon, evenals Rijnhof DG Spitfire.

Met een score van +16% voor Better Life Efficiëntie is Aalshorst Rody (Riverboy RF x Fanatic, 329 NVI) de absolute kampioen voor het omzetten van voer in melk, met zo min mogelijk verliezen. Rody is bovendien de allerhoogste InSire Top-stier bij roodbont. Hij vererft een bijzonder hoge melkproductie (+1503 kg) en combineert dat met een lage voeropname en extreem hoge levensduur (+904 dagen). Zijn gezonde (+6%) dochters produceren daarmee ruim een jaar langer dan gemiddeld en ze doen dat uit zeer goede (109) en gezonde uiers (106). Ze beschikken daarbij bovendien over uitstekende benen (108) en gezonde klauwen (104). Rody is zeer geschikt voor het gebruik op pinken (107).

Rijnhof DG Spitfire (Riverboy RF x Supersire, 300 NVI) stamt uit een koefamilie die excelleert in hoge levensproducties, gecombineerd met hoge exterieurscores. Ook Spitfire scoort op deze vlakken uitstekend. Hij combineert een hoge melkproductie (+963 kg), met een zeer hoge levensduur (+853 dagen), resulterend in een hoge efficiëntie van +9%. Spitfire geeft gezonde (+8%) koeien met uitstekende (111), gezonde (107) uiers en gezonde klauwen (105).

De fokwaarden van Delta Colorado (Arroyo x Lawn Boy Red, 232 NVI) laten zien dat hij een stier is die bij uitstek de gezondheid (+6%) en het exterieur binnen de veestapel verbetert. Met topscores voor uier (113), benen (109) en totaal (113) maakt Colorado veel indruk. Zijn dochters beschikken bovendien over zeer gezonde uiers (107) en klauwen (106).

Hedra Sientje 535 + Hedra Alumette 523 (R) (v. Colorado), eig: Mts. Vernooij, Schalkwijk

Delta Valentino
(Arroyo x Kylian, 203 NVI) geeft dochters met zeer goede benen (110) en uiers (108). Hij verhoogt daarbij de efficiëntie (+5%) en het eiwitgehalte (+0,13%) van de veestapel en zijn dochters produceren uit gezonde uiers (104).

Dubbeldoel topposities voor Flavio en Rumbo

Bij fleckvieh is het Rumbo (Rau x Safir, 282 NVI) die dankzij zijn dochters een spectaculaire stijging doormaakt en stevig de koppositie bezet. Rumbodochters produceren zeer veel melk (+1654 kg) en combineren dat met een bijzonder hoge levensduur (+508 dagen), een zeer goede uiergezondheid (108) en prima vruchtbaarheid (102). Zijn dochters hebben een goede vruchtbaarheid (102) en produceren uit gezonde uiers (104).

Ans 85 (v. Rumbo), eig: DJ Neerlaar, Beltrum

Flavio
(Donald 563 x Nicator, 140 NVI) is de hoogste nieuwkomer bij mrij. Flavio vererft een enorme melkproductie (+1455 kg) en zeer hoge efficiëntie (+8%). Zijn dochters produceren uit gezonde uiers (104) en met €237 Inet is Flavio dé topstier voor economisch melken.