Met ‘gezond’ vertrouwen een flinke vooruitgang voor CRV-stieren

aug
Rangerdochters
Rangerdochters Jantina 281 (L) en Jantina 282 (R) van Mts. Sturkenboom, Schalkwijk

Het is de balans tussen gezondheid en efficiëntie die het fokprogramma van CRV uniek maakt. Belangrijke fokwaarden komen daarom samen in de indexen CRV Gezondheid en CRV Efficiëntie. Nieuwe namen, omdat we als CRV samen met veehouders vooruitgang willen realiseren.

Deze indexdraai toont opnieuw een indrukwekkende (genetische) vooruitgang met zowel verrassende nieuwelingen als bewezen veelgebruikte stieren. CRV staat voor gezonde koeien met een functioneel exterieur die een uitstekende productie met prima gehalten realiseren.

Rangerdochters maken vertrouwen waar

Double W Ranger (v. Reflector) is de meestgebruikte stier van de laatste jaren. Met 500 dochters aan de melk overtreft hij ruimschoots zijn genomicfokwaarden. Hij laat een flinke stijging voor levensduur zien (nu: +549 dagen) in combinatie met een toename van de melkproductie (nu:+611 kg). Daarbij houdt hij zijn hoge gehalten (+0,40% vet, +0,16% eiwit). Ranger is een zeer complete stier met een hoge score voor totaalexterieur (112).

Troonopvolger Delta Nippon P

Genomicstier Delta Nippon P wordt gezien als de troonopvolger van Ranger. Nippon P is een grensverleggende, hoornloze stier met een frisse bloedvoering (Hotspot x Bernell). Hij is daarom breed inzetbaar en vormt zeker een ideale combinatie met bijvoorbeeld Rangerdochters. De fenomenale dochtervruchtbaarheid (109) is daarbij een extra in het oog springende eigenschap. Nippondochters zullen uitgroeien tot koeien met een gemiddelde hoogtemaat (101), prima benen (103) en fantastische uiers (114). Hij vererft veel melk (+943 kg) met een hoog vet- en een zeer hoog eiwitpercentage (+0,28%).
(tekst gaat verder onder de foto)

Nippon P

Gezonde dochters met lange levensduur

Weelder Empire (v. Bravo) is de hoogste dochtergeteste stier van CRV met 281 NVI. Met al ruim 440 dochters in de fokwaarden laat hij super gehalten (+0,54% vet en +0,22% eiwit) en goede gezondheidskenmerken in combinatie met een goede efficiëntie (15% CRV Efficiëntie) zien.

Bouw Finder (v. Balisto) staat garant voor probleemloze koeien. Finder geeft een torenhoge levensduur (+933 dagen) door, een prima uiergezondheid (106), een positieve vruchtbaarheid (102) en een uitstekende klauwgezondheid (107). Zijn dochters produceren melk met een hoog vet- (+0,48%) én eiwitgehalte (+0,15%). Finder is zeer geschikt voor gebruik op pinken. Ook als grootvader van een aantal hoge jonge stieren vinden wij de invloed van Finder terug.

Hoge gehalten en maximale vooruitgang

De nummer 1-genomicstier bij zwartbont ‒ Delta Endless rf ‒ laat een hoog eiwitgehalte (+0,17%) zien. De Jacuzzizoon uit een Findermoeder valt op door imponerende productiecijfers en verbetering van alle belangrijke gezondheidskenmerken, net als volle broer Delta Eloy rf. Eloy is een zeer complete stier uit de Esmonique-koefamilie die nauwelijks op een zwak kenmerk is te betrappen. Met name de fokwaarde voor uiergezondheid (106) valt hierbij op. Met een totaal exterieur van 110, fraaie uiers (108) en een uitstekend beenwerk (108) doet Eloy ook op dat gebied goed werk.

Op dit moment zijn nog niet alle stieren die goed scoren in de indexdraai, terug te vinden in ons stierenaanbod. Delta Endless rf komt pas later beschikbaar.

‘Golden cross’ voor gezondheid en efficiëntie

De combinatie Jacuzzi x Finder scoort ook bij roodbont met Delta Nominator, de nummer 1-genomicstier. Nominator komt uit dezelfde bewezen koefamilie als Nippon P. Hij combineert een flinke melkplas (+1626 kg) met een positief vetgehalte (+0,28%) en eiwitgehalte (+0,06%). Ook op alle gezondheidskenmerken scoort hij buitengewoon goed (CRV Gezondheid 6%). De Jacuzzizoon levert efficiënte (16% CRV Efficiëntie), persistente (115) en probleemloze koeien met fantastische uiers (110) en een laag celgetal (110).

Nieuwe ster en bewezen topper

Delta Wingstar (v. Popcorn) combineert gemiddelde lichaamsmaten met een fantastisch totaalexterieur (109) en geweldige, sterk en hoog aangehechte uiers (109). Wingstar vererft een behoorlijke melkplas (+676 kg) met positieve gehalten (+0,30% vet en +0,21% eiwit). Zijn dochters zullen zich gemakkelijk voortbewegen dankzij een uitstekend beengebruik (106).

Delta Rosebud (v. Filou) bewijst met ruim 2700 dochters aan de melk opnieuw zijn niveau. Hij is de meest complete dochtergeteste roodbonte stier die er te krijgen is.
(tekst gaat verder onder de foto)

Saturnusdochter Irma 539 van PHG Groot Koerkamp uit Lettele

Degelijke vooruitgang bij mrij

Saturnus (v. Remco) bevestigt zijn cijfers van de vorige indexdraai en stijgt door in productie (+368 kg). Hij is veruit de hoogste productiestier beschikbaar binnen mrij en de hoogste stier op het gebied van efficiëntie (5%). Voor de liefhebber van best ontwikkelde mrij-koeien, met super uiers en best beenwerk, is Harcon (v. Menno) een juiste keuze. Hij scoort licht positieve gehalten (+0,05% vet en +0,06% eiwit).

De veelgebruikte stieren Vinkenhof 69 Dirk, Flavio, De Vinkenhof Koen en Mustang bevestigen hun cijfers met het ouder worden van de dochters en geven hiermee een diploma van vertrouwen af.

Voor elk bedrijf en elke ambitie heeft CRV een passend aanbod. Samen met de veehouder streven we naar een gezonde, probleemloze veestapel die voer efficiënt omzet in melk en garant staat voor een hoge levensproductie.