Met fleckviehstieren van CRV naar een hoger bedrijfssaldo

categorie Fokwaarden, Persbericht
apr
fleckvieh dochter Epinal
Epinaldochter Lipica

De indexdraai van april 2021 laat stieren zien met een sterke basis in gezondheid en efficiëntie. Het fleckviehaanbod van CRV is verder versterkt en verbreed met stieren die garant staan voor een hoge productie en een goede gezondheid. Sterke, productieve koeien dus die voor iedere melkveehouder een belangrijke bijdrage leveren aan lagere kosten, een hogere opbrengst én minder zorgen.

Fokwaardeschatting aangepast

Deze indexdraai heeft Duitsland voor de rassen fleckvieh en brown swiss de zogenaamde single-step-methode toegepast. De nieuwe methode zorgt voor een nauwkeuriger voorspelling en stabielere fokwaarden van met name jonge dieren. Dit brengt wel enige verandering in de nieuwe fokwaarden teweeg. De genetische basis voor gehalten is hoger geworden. Dat uit zich voor veel stieren in een daling van de cijfers voor vet en eiwit.

Dochtergeteste stieren stabiel en betrouwbaar

De meest populaire fleckviehstier Mesias (Wille x Vanstein x Cabo) is en blijft een echte allround saldomaker. Door een combinatie van veel melk (+730 kg) en een hoog vet- en eiwitgehalte (+0,10 en +0,08) betaalt hij de rekeningen. Hij maakt de ideale ligboxenstalkoe: gemiddeld van hoogtemaat met vooral beste uiers. Zijn dochters worden gezond ouder en dat is terug te zien in de fokwaarden, doordat hij doorstijgt op uiergezondheid (114) en levensduur (106).

fleckvieh dochter mesias

Mesias-dochter Opatovec

Ook Haribo (Hutera x Rurex x Winnipeg) laat met het ouder worden van zijn ‒ ondertussen bijna 10.000 ‒ dochters de kwaliteiten zien van zijn imponerende moederlijn, die vol zit met hoge levensproducties en best bewaarde koeien. De levensduur van Haribo stijgt naar 108 en de al torenhoge persistentie stijgt naar 124. En dit wordt gerealiseerd door gemiddeld ontwikkelde koeien die voorzien zijn van beste benen en uiers. Bovendien is Haribo bij uitstek geschikt als pinkenstier op fleckvieh.

fleckvieh dochter Haribo

Haribodochter Anja 64 (50% FLV 50%HF) van Mts vd Noort-Borghuis uit Markelo

Voor wie op zoek is naar vruchtbare, best ontwikkelde en melkrijke koeien is Epinal (Everest x Sampro x Rau) een beste keuze. Met +1072 kg melk en stabiel eiwit uit beste uiers (110) en prima beenwerk (106) zorgt Epinal voor veel werkplezier.

Nieuwe complete topper

De meest complete nieuwe topper in het aanbod van jonge stieren is Makay (Malawi x Varta x Mint). Een stier met een echt rendementsprofiel. Hij heeft een GZW (totaalfokwaarde) van 140, door veel melk (+753) en beste gehalten (+0,13 vet en +0,08 eiwit). Hij heeft een goede balans tussen efficiëntie (+9%) en gezondheid (+7%) door onder meer supergezonde (126) maar ook beste uiers (125). De uiers van de gemiddeld gebouwde Makaydochters zullen vooral uitblinken in uierdiepte en speenplaatsing.

fleckvieh

Makay

Een andere jonge stier in het aanbod die blijft opvallen, is Wuestensohn (Worldcup x Raldi x Everest). Hij belooft enorm veel melk (+1262) met iets minder hoge gehalten, maar is desalniettemin zeer efficiënt (+9%). Hij blinkt vooral uit in zijn score voor fitness (119) en is een niet te missen stier voor veehouders die uiergezondheid hoog in het vaandel hebben staan (124).

Sensationele uiervererving

De InSire-stier die de vorige draai al volop aandacht kreeg door zijn sensationele uiervererving was Habsburger (Hermelin x Wattking x Rurex). Hij blijft ook deze draai een uiersensatie met een unieke fokwaarde van 147 gecombineerd met een goede uiergezondheid (116). Ook op het vlak van efficiëntie is hij een perfecte keuze (+9%), met een goede melkvererving van +1074 kg melk en een lange levensduur (124). Met Habsburger melken veehouders straks dus gezonde, melkrijke en best geuierde koeien die bijdragen aan een hogere bedrijfsopbrengst.

Samen met u streven we naar een gezonde, probleemloze veestapel die voer efficiënt omzet in melk en garant staat voor een hoge levensproductie.