Kruisen met CrossFit: garantie voor succes

dec
Mrij-stier Sören kruisen
Mrij-stier Sören

Traditiegetrouw vertoont de indexdraai van december weinig verrassingen. Genetische vooruitgang blijft speerpunt én consequent fokken levert resultaat. Dit geldt op het gebied van gezondheid, efficiëntie maar zeker ook voor kruisen. Door verschillende rassen te kruisen treedt heterosis op, dat houdt in dat de nakomeling het gemiddelde van beide ouders overtreft.

CRV heeft voor haar leden en klanten weer een gevarieerd aanbod van diverse stierenrassen. Met een gezonde en een efficiënte veestapel ziet u als veehouder met vertrouwen de toekomst tegemoet. Het kruisingsconcept CrossFit van CRV helpt veehouders kruisingen op hun wensen en bedrijfsdoelen af te stemmen. We lichten hieronder een aantal stieren toe die goed passen binnen kruisen met CrossFit.

Nieuwe mrij-fokstier Sören

Terug op de kaart is mrij-fokstier Sören (74 NVI) die als jonge stier al ruim is benut. Sörens dochters zijn goed ontwikkeld, hebben een mooi uier (103) met een laag celgetal en produceren bovengemiddeld (+139 -0.20 + 0.00).
Nieuw binnen mrij is InSire Topstier Rudo. Met een hoge NVI van 154, een prima productie, goede gehalten (+ 459 + 0.10 + 0.05) en A2A2 voor bètacaseïne een aantrekkelijke stier met hoge verwachtingen.

Eerste succesvolle fleckviehdochters van Haribo

Haribo (Hutera x Rurex) is de op een na beste nieuwkomer in de fleckvieh-ranking met 127 TMI. De drie moederdieren in de pedigree produceerden de ongelofelijke hoeveelheid van meer dan 288.000 kg melk. Haribodochters zijn zeer productief (+1.078 kg) met gemiddelde gehalten vet (+ 0,02%) en eiwit (-0,01%). Hij fokt middelgrote koeien met stevig aangehechte uiers en droog beenwerk. Bovendien zijn de vaarzen zeer efficiënt (+8%) en persistent (116) in productie.
Nieuw in het aanbod is de Tsjechische fokstier Mésias. Mésias geeft melk (+800 kg) én gehalten (+0,12% vet, +0,10% eiwit). De dochters zijn goed gebouwd en beschikken over prima uiers en benen.

Brownswiss-stier Cadence scoort internationaal

De Brown Swiss fokstier Cadence staat hoog in de internationale rankingen. Wereldwijd zijn ruim 1.000 dochters aan de melk met een uitstekende productie (+ 1347 – 0.01 + 0.02). Zijn fokwaarde trekt elke indexdraai weer aan en zijn dochters brengen hem in Amerika naar de absolute top. De combinatie van een prima levensduur (+ 2.0) en een goed exterieur (1.10) brengen hem op $ 416 NM$.

Jerseystier Primal gooit hoge ogen

Niet in de laatste plaats door zijn imponerende moeder Bomann Lacca Lise, wordt Primal steeds meer opgemerkt. Primal combineert een uitstekend exterieur (PTAT 1.20) met beste uiers en benen. Ook qua gehalten kan Primal prima meekomen. Of u als veehouder zich nu richt op gezondheid, het verhogen van gehalten, hoornloosheid of juist (voer)efficiëntie, CRV heeft weer een ruime keuze passend bij uw fokdoel.

primal

Primal