Economische prestaties omhoog in jaar van fosfaatreductie

okt
CRV-jaarstatistieken

In een jaar waarin Nederlandse veehouders veel melkkoeien afvoerden in verband met de fosfaatreductie, gingen de economische prestaties van de koeien erop vooruit. De CRV-jaarstatistieken tonen een hoger economisch jaarresultaat (ejr), gecombineerd met een lichte productiestijging, meer eiwit en een beter vruchtbaarheid.

Met een lichte toename van zowel de melkproductie, nu 8706 kg melk, als het percentage eiwit, nu 3,57%, produceerden de Nederlandse melkkoeien gemiddeld 691 kg vet en eiwit in het afgesloten boekjaar 2016-2017. Het economisch jaarresultaat (ejr) steeg hierdoor naar 1983 punten. Met de vruchtbaarheid van de koeien gaat het goed. Voor het vierde achtereenvolgende jaar daalde de tussenkalftijd. Deze bedraagt nu 410 dagen.

Veestapel gekrompen

Als gevolg van de fosfaatreductie krompen de veehouders hun veestapels in, vaak voornamelijk aan het ondereind. Dat is vermoedelijk een belangrijke oorzaak voor de verbeterde economische prestaties enerzijds en het dalen van de levensproductie anderzijds. De levensproductie bedraagt in het boekjaar 2016-2017 29.845 kg melk per afgevoerd dier.

Economische prestaties van bedrijven

Het bedrijf met het hoogste economisch jaarresultaat van Nederland is melkveebedrijf Van Berkum in Elahuizen (Fr.) met een ejr van 2918. Op nummer twee staat maatschap De Haan-de Vries uit Hemrik (Fr.) met een ejr van 2839 punten. Op de derde plaats staat het bedrijf van P.A. M. Wielens in Haaksbergen (Ov.) met een ejr van 2826.

Zwartbont scoort hoogst in CRV-jaarstatistieken

De zwartbonte holsteinkoeien scoren met een ejr van 1988 het hoogst van de meestgebruikte melkveerassen. Zij produceerden in 354 dagen: 9958 kg melk, met 4,32% vet en 3,52% eiwit.
In de digitale versie van ‘Koeien en bedrijven in cijfers’  (CRV-jaarstatistieken) presenteert CRV alle bedrijven en dieren die tijdens het boekjaar 2016-2017 (1-9-2016 t/m 31-8-2017) een bijzondere prestatie hebben geleverd op het gebied van mpr of exterieur.