CRV-team levert prachtige prestatie tijdens Alpe d’HuZes 2014

jun
Anita Naalden en Miranda Snepvangers in actie op de Alpe d'Huez

Verschillende deelnemers wisten de top maar liefst zes maal te bereiken, waaronder fokker Teus van Dijk, inseminator Leendert van Everdingen en oud-veehouder André Nijenhuis. Deelnemers Richard Bonhof en Tonny Veldhuis reden op hun tandem drie maal naar de top. Veehoudster Miranda Snepvangers, die herstelde van kanker, overtrof zichzelf door vijf maal omhoog te gaan. En de Vlaamse veehoudster Anja Vandierendonck sloot met één prachtrit de zware periode van kanker in haar leven af. Allemaal leverden ze een topprestatie door de klim van 13 kilometer te maken. Ben Tiebot: ‘In totaal zijn we 97 keer omhoog gegaan, en dat zonder ongelukken.’

Heel veel respect
‘Het was een superdag’, vertelt CRV-medewerker Chris Schrooten. ‘Om half vijf gingen we van start. In de bochten stonden allemaal kaarsjes ter herinnering aan mensen die overleden zijn aan kanker. Wij hadden een kaarsje neergezet voor onze buurman, die aan de ziekte is overleden. Daar deed ik het voor.’
De eerste rit was zwaar, zegt Chris: ‘Maar als je eenmaal in het ritme zit, gaat het goed. Ik ben zes keer naar de top gegaan, maar het gaat niet om dat aantal. Ik heb ontzettend veel respect voor al die deelnemers die één keer omhoog klommen, omdat dat voor hen het maximaal haalbare was. Er fietsen mensen mee die ziek zijn, of ziek zijn geweest. Je doet het samen en helpt elkaar mee. Tijdens de laatste rit fietste ik met de teamleden van BIG Challenge over de finishlijn. Een uniek moment.’

Bijzondere verhalen
Net als Chris fietste veehoudster Rina Naalden voor de eerste keer mee. Haar man herstelde van darmkanker, maar haar zusje overleed aan kanker. Twee jaar geleden stond ze als toeschouwer aan de kant, nu deed ze mee: ‘Onderweg hoor je ook van andere mensen waarom ze er zijn. Iemand vertelde me dat haar zoon is geopereerd met een behandeling die gefinancierd was door Alpe d’HuZes. Dat zijn bijzondere verhalen om te horen. Ik ben blij dat mijn familie ook mee was, zodat we deze mooie ervaringen samen kunnen delen.’

Onmacht in kracht
CRV was dit jaar met 23 fietsers aanwezig bij Alpe d’HuZes, het grootste team tot nu toe. De groep was onderdeel van BIG Challenge, een initiatief van de veehouderij tegen kanker. Tot nu toe brachten de veehouders al meer dan acht ton bij elkaar, waarvan het CRV-team ruim € 113.000. Dat geld gaat naar onderzoek voor een beter leven voor mensen met kanker.
In totaal leverde Alpe d’HuZes dit jaar ruim 12 miljoen euro op. Daarvoor fietsten bijna 5000 deelnemers naar de top. Voorzitter Johan van der Waal is blij met het mooie resultaat: ‘Iedereen heeft weer ervaren wat het is om onmacht om te zetten in kracht.’

Het team van BIG Challenge komt over de finishlijn