CRV-stieren: nieuwe sterren en bewezen toppers

dec
Walcama Delta Adore (v. Jorben), van Mts. Schoustra, Easterwierrum

CRV wil bijdragen aan een toekomstbestendige en duurzame melkveesector door veehouders te helpen gezonde en efficiënte koeien te fokken. Deze indexdraai laat CRV weer veel stieren zien die deze kenmerken vererven. Dit leidt tot een beter leven voor de dieren, meerwaarde voor de veehouders en zorgvuldigheid naar onze omgeving. Wij zijn trots op onze stieren, maar vooral #trotsopdeboer!

Allround profiel met mooie plussen voor vet en eiwit

Delta Podcast is de hoogste nieuwkomer in de ranglijst met een NVI van 399. De Simbazoon is een echte productiestier (1436 kg) en toont mooie plussen voor vet- (+0,25%) en eiwitgehalte (+0,11%) en scoort uitstekend voor levensduur (+929 dagen). Een ster in efficiënt produceren dus (Better Life Efficiëntie +13%)! Zijn allround profiel met goede gezondheid (Better Life Gezondheid +11%) past prima bij de vraag in de markt. Ook halfbroer Barnkamper Majestic (v. Simba) laat een mooie productieopbouw (1295 kg) zien gecombineerd met goede gezondheidskenmerken. Majestics nakomelingen zullen beschikken over een prima uiergezondheid (107), vruchtbaarheid (107) en klauwgezondheid (107). Deze Simbazonen met hun frisse bloedvoering fokken dan ook gezonde, efficiënte en daarmee ideale boerenkoeien.

Op dit moment zijn nog niet alle stieren die goed scoren in de indexdraai, terug te vinden in ons stierenaanbod. Podcast, Paddock Novak en Jorben komen pas later beschikbaar.
Goede gehalten voor veel melkgeld

Velder Starmaker (v. Adorable) wordt gezien als een echte moneymaker. Het verervingspatroon van de InSire Topstier zou kunnen gelden als een blauwdruk voor het fokbeleid van veehouders die economie in de bedrijfsvoering centraal zetten. Starmaker staat garant voor veel melkgeld dankzij een goede melkvererving (524 kg) met zeer hoge gehalten (+0,46% vet en +0,28% eiwit). Zijn dochters zullen bovendien persistent (106) en gezond (+12%) produceren en laatrijp (106) zijn. Willems Hoeve Woody (v. Ranger) combineert een extreme melkplas (2121 kg) met een mooie plus voor gehalten (+0,12% vet en +0,05% eiwit). Dat in combinatie met een goede levensduur maakt zijn dochters ook nog zeer efficiënt (+14%). Hij laat echter wel een daling zien ten opzichte van de augustusdraai. Dat is het gevolg van de aanpassing in het rekenmodel van de nationale fokwaardeschatting waardoor vader Double W Ranger behoorlijk heeft moeten inleveren. Met name bij stieren met veel merkergeteste dochters zien we een invloed van de aanpassing van het rekenmodel terug in de fokwaarden. Delta Paddock PP (v. Sunfit P) is een uitstekend scorende homozygoot hoornloze stier. Hij combineert een mooie melkplas (1092 kg) met nette gehalten (+0,16% vet en +0,05% eiwit) en uitstekende gezondheidskenmerken.

Hoge gehalten én exterieur

Dankzij veel melk (1674 kg) met hoge gehalten reikt Delta Mauro Red (v. Goal) tot een fokwaarde van 529 Inet. De dochters van Mauro zullen voorzien zijn van sterk aangehechte en hoog opgehangen uiers. Daarnaast blinkt Mauro uit als exterieurvererver met 108 uier, 110 beenwerk en 111 totaal exterieur. Dankzij een afstamming met zwartbonte genen is hij breed inzetbaar in de roodbontpopulatie. Delta Novak P is de eerste hoornloze Jacuzzizoon en de nummer één roodbonte genomicstier voor NVI (392). Hij beschikt ook over een prima exterieur (112). Vanwege de goede gehalten (+0,37% vet en +0,12% eiwit) en zijn robuuste profiel zal deze stier de roodbontfokkers zeker aanspreken.

(tekst gaat verder onder de foto)

mauro

Hedra Delta Madelena (v. Bram) is de moeder van Delta Mauro (eigenaar: AJE Vernooij, Schalkwijk)

Voormalig InSire Topstieren bewijzen zich

Newhouse Jorben is als InSire Topstier veelvuldig ingezet en nu één van de grootste Inet-stijgers (318 Inet). De Vitessezoon heeft inmiddels meer dan 1.000 dochters in productie en bevestigt zijn fokwaarden. Jorben combineert 963 kg melk met positieve gehalten (+0,26% vet en +0,07% eiwit). Ook Delta Solero (v. Eminem) is inmiddels een bewezen topper met ruim 1.500 dochters aan de melk. Op de HHH-show toont CRV een dochtergroep van Solero. De koeien zijn zeker niet te groot (98), met een goede vruchtbaarheid (106), zeer gezonde uiers (106) en super klauwen (109). Ze produceren efficiënt (+14%) en probleemloos zeer dikke melk waarbij op voerkosten ruim wordt bespaard (+68 bvk). Peak Hotline is internationaal een populaire stier uit het sterke Amerikaanse aanbod van CRV. Zijn dochters zijn fantastisch en dat blijkt ook wel uit het feit dat hij in de top 10 TPI van dochtergeteste stieren staat (2727 TPI). Daarnaast is hij ook nog eens de hoogste exterieurstier in de top 100 tpi (3.45 PTAT).

Robuustheid bij roodbont

Bij roodbont is American Carnival de hoogste nieuwkomer. De Jesterzoon levert ruim gebouwde, robuuste koeien met uitstekende uiers (111). Zijn meer dan 800 dochters produceren gemakkelijk (ketose 109) veel melk (1723 kg). Mooie en melkrijke koeien dus. Ook de gezondheidskenmerken zijn bovengemiddeld en de dochters zijn uitermate geschikt om met de robot te melken. Ook Delta Ticket (v. Colorado) en Delta Fun P (v. Aikman) kenden een goede indexdraai en bevestigen hun fokwaarden.

(tekst gaat verder onder de foto)

Carnivaldochter Heizenhof Rieka 218 (eigenaar: Heizenhof VOF, Moergestel)

Nieuwe ster bij mrij

Saturnus (v. Remco) bevestigt zijn cijfers van de vorige indexdraai en stijgt door in gehalten (+0,43% vet en +0,20% eiwit). Hij is veruit de hoogste productiestier beschikbaar binnen mrij en de hoogste stier op het gebied van efficiëntie (+7%). Saturnus is de nieuwe ster en past uitstekend in het fosfaattijdperk door zijn prima productie (620 kg) in combinatie met gehalten. Daarnaast is hij niet verwant aan Baltimore en daardoor breed inzetbaar in de populatie. Ook Mustang (v. Owen) beschikt over een prima productie (359 kg) met positieve gehalten (+0,24% vet en +0,06% eiwit). Zijn dochters zullen mooie robuuste koeien zijn met een goede bespiering. Ook de nummer één Vinkenhof 69 Dirk (v. Buster) blijft doorstijgen in zijn fokwaarden.

Kortom, CRV is niet voor niets de nummer 1 op gebied van gezondheid en efficiëntie!