CRV-stieren koplopers in levensduur

dec
Stillewagt Fidder 59, dochter van Rocky
Stillewagt Fidder 59, dochter van Rocky Eigenaar: Melkveebedrijf van der Kolk, Dalfsen

Traditiegetrouw vertoont de indexdraai van december weinig verrassingen. Genetische vooruitgang blijft het speerpunt én consequent fokken levert resultaat. Dit geldt op het gebied van ‘dikke melk’, maar zeker ook voor gezondheid, efficiëntie en daarmee levensduur.

CRV heeft voor haar leden en klanten ook na deze indexdraai weer een interessant aanbod. Met een gezonde en een efficiënte veestapel ziet u als veehouder met vertrouwen de toekomst tegemoet.

Bouw Rocky onbetwiste nummer 1 in levensduur

In de top van de dochtergeteste stieren staan nog altijd de vertrouwde stieren Bouw Rocky, Delta Fun P en Delta Bookem Danno. Met een NVI van 302 is Danno de hoogste dochtergeteste stier in Nederland en Vlaanderen. Dannodochters realiseren hoge producties, zijn voorzien van uitstekend beenwerk en houden het lang vol (levensduur 612 dagen).
Op de HHH-show toont CRV een dochtergroep van de hoornloze, roodbonte Fun P. Zijn dochters scoren alle hoog voor levensduur (555 dagen), productie (€ 334 Inet) en zijn daarnaast zeer uitgebalanceerd, melktypisch en zeer, zeer fraai (aAa 153624). Wie met koeien wil schitteren in de showring, kan niet om Fun P heen. Met meer dan 100 dochters in de derde lactatie of hoger spant Bouw Rocky de kroon als onbetwiste nummer 1 op het gebied van levensduur (1149 dagen). De dochters zijn uitstekend in balans, tonen kracht en melktype (aAa 351426).

Fokken op ‘dikke melk’

Consequent fokken op gehalten levert resultaat. Als veehouder fokt u gezonde, makkelijk te managen koeien met hoge gehalten. Hogere gehalten leveren niet alleen direct meer melkgeld op, maar zorgen indirect ook voor een hogere (fosfaat)efficiëntie.
Nieuw op de kaart is Magisterzoon De Leenhorst E-Profit. E-Profit schrijft economie met hoofdletters dankzij zijn enorme gehaltevererving (+0,52% vet en +0,40% eiwit) in combinatie met een mooie plas melk (921 kg), een foutloze onderbalk en zonder uitzondering positieve gezondheids- en vruchtbaarheidskenmerken.
Met Delta Builder P biedt CRV ook een heterozygoot hoornloze stier met behoorlijk melk (1.306 kg) en uitstekende gehalten (+0,31% vet en +0,18% eiwit).
Horst Libero is de roodbonte dochtergeteste tegenhanger van dit zwartbonte geweld. Hij kan zich prima weren door een uitstekend exterieur (108) in combinatie met prima gehalten (+0,52% vet en +0,11% eiwit) en een nette plas melk. Deze stieren spreken u als veehouder ook aan door hun efficiënte productie.

Op dit moment zijn nog niet alle stieren die goed scoren in de indexdraai, terug te vinden in ons stierenaanbod. Delta Builder P en Delta Jacko PP-Red komen pas later beschikbaar.
Marijke 3460

Marijke 3460, dochter van Libero
Eigenaar: AJ & BM van Dee- Voorsluis, IJzendoorn

Delta Jacuzzi-Red extreem efficiënt

Bij roodbont is Delta Jacuzzi-Red nog steeds onverminderd lijstaanvoerder. Jacuzzidochters zijn extreem efficiënt (19% Better Life Efficiëntie) en beschikken over uitmuntende uiers en benen.

Per juli 2017 is CRV – als eerste ki-organisatie in de wereld – begonnen met het verzamelen van voeropnamedata op gewone, commerciële melkveebedrijven. De voeropnamedata van deze bedrijven worden met ingang van de decemberindexdraai meegenomen in de fokwaardeschatting door de coöperatie CRV.

Ook Delta Bonjour scoort als lijstaanvoerder bij zwartbont prima op efficiëntie (13%) en kenmerkt zich door uitstekende gezondheidskenmerken.

Delta Bonjour

Delta Babetje

Delta Babetje, dochter van Titanium en grootmoeder van Bonjour
Eigenaar: Peeters Groep LV, Geel (België)

Qua efficiëntie (12%) kan ook de roodbonte en homozygoot hoornloze stier Delta Jacko PP-Red zich prima meten met de concurrentie. Alle dochters van Jacko PP zullen hoornloos geboren worden.

Of u als veehouder zich nu richt op het verhogen van gehalten, hoornloosheid of juist voerefficiëntie, CRV heeft weer een ruime keuze passend bij uw fokdoel.