CRV blijft in overleg met RVO en NVWA over I&R-fraude

feb
CRV blijft in overleg met RVO en NVWA over I&R-fraude

Afgelopen dagen heeft CRV uitvoerig overleg gevoerd met RVO en de NVWA over de I&R-fraude. In de gesprekken hebben de overheidsinstanties RVO en NVWA benadrukt dat melkveehouders zelf verantwoordelijk zijn voor een kloppende I&R-registratie. Een niet kloppende I&R-registratie valt namelijk onder de wet economische delicten.

Voorstellen van CRV om veehouders te mogen assisteren in het opvoeren van bewijslast om het bedrijf te deblokkeren, worden momenteel door beide instanties bestudeerd.

CRV sterk betrokken bij veehouders

Afgelopen dagen verwerkte de CRV-klantenservice meer dan duizend telefoontjes van veehouders met vragen over de I&R-fraude. ‘We snappen de vragen heel goed. We voelen ons sterk betrokken bij veehouders waarvan door misregistratie het bedrijf is geblokkeerd’, vertelt Roald van Noort, CEO van CRV. ‘CRV probeert waar het kan de geblokkeerde bedrijven te ondersteunen, maar we moeten blijven handelen binnen alle juridische kaders. We betreuren het dat we niet meer kunnen doen voor onze leden-veehouders. CRV herkent zich echter niet in berichtgeving dat het CRV-systeem niet goed communiceert met het I&R-systeem.’

Sluitende I&R-registratie belangrijk

Tijdens de overleggen werd door de overheidsinstanties gemeld dat veel bedrijven de dieradministratie goed op orde hebben. Deze bedrijven kunnen doorgaans snel bewijslast verzamelen om een blokkade ongedaan te maken.
Toch zullen er veehouders zijn die met een relatief kleine misregistratie wel hinder ondervinden van het blokkeren van hun bedrijf. ‘We snappen de frustratie voor de individuele bedrijven heel goed’, aldus Van Noort. ‘Maar we zien ook dat een sluitende I&R-registratie belangrijk is voor de exportpositie van melkveehoudend Nederland. Ook kan een goed functionerend I&R-systeem positief bijdragen aan het Nederlandse derogatieverzoek in Brussel. Daarom blijven we onvermoeid in gesprek met veehouders en de overheidsinstanties, zodat we deze zaak samen snel tot een goed einde brengen.’