Het beste product verdient goede marketing

categorie Coöperatie
21
jan
2016
0
Reacties
Elbert Ricken in gesprek met Jaap Schep

‘We kunnen eenvoudiger communiceren zonder geweld te doen aan onze betrouwbaarheid’, reageert de kersverse manager marketing van CRV op het kritische verhaal van ondernemer Jaap Schep. ‘Veehouders willen een hoge kwaliteit tegen een redelijke prijs. Marketing helpt om de afname van producten en diensten in binnen- en buitenland te maximaliseren en zo de prijzen scherp te houden.’

Elbert Ricken is sinds augustus 2015 manager marketing binnen CRV. Daarvoor werkte hij voor merken als Knorr, Conimex, Johma, Campina en Bolletje. Zijn ervaring als marketeer van consumentenmerken leerde hem hoe belangrijk het is een boodschap niet te ingewikkeld te maken. Tijdens een bedrijfsbezoek bij melkvee- en kaasboerderij Schep praat hij met Jaap Schep over de rol van marketing in de bedrijfsvoering.

Praatje met klant
Voor Jaap is marketing een even belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering als koeien melken en kaasmaken. Alle melk van de 500 koeien wordt in de eigen kaasmakerij verwerkt. Daarnaast exploiteert hij met zijn vrouw Rianne een winkel. ‘We verkopen maar een klein deel van onze productie zelf, maar de winkel is wel heel belangrijk vanwege het directe contact met consumenten’, vertelt de ondernemer. Hij knoopt regelmatig een praatje aan met klanten om te horen wat hun wensen zijn en maakt er een evenement van wanneer de koeien in het voorjaar voor het eerst de wei ingaan.

Kaas op de plank bij Kaasboerderij Schep

Marketing begint met luisteren
Jaaps verhaal is koren op de molen van de voormalig marketeer van Bolletje. ‘Marketing begint bij goed luisteren naar wat de doelgroep wil’, zo geeft hij aan. ‘Wie een onderscheidend product, dat voorziet in een behoefte, met een consequent en duidelijk verhaal in de markt weet te zetten, kan hoge marges realiseren.’

Meerwaarde voor voetlicht
‘Veehouders, die zoals ik de kost moeten verdienen met efficiënt melk produceren, verwachten van CRV een goede ki-service, degelijke informatieproducten en een goed stierenaanbod tegen een redelijke prijs. Niet meer en niet minder’, geeft Jaap aan. ‘Het is mooi dat CRV investeert in marketingmensen, maar alle witte overhemden moeten uiteindelijk wel worden betaald.’

Elbert kan zich de scepsis van de ondernemer goed voorstellen, maar is ervan overtuigd dat zijn functie toegevoegde waarde heeft. ‘CRV is hartstikke innovatief en komt steeds met mooie nieuwe oplossingen om veehouders nog beter te ondersteunen in hun veestapelmanagement’, stelt hij vast. ‘Om een scherpe prijs te kunnen bieden is het belangrijk dat onze producten en diensten maximaal worden gebruikt. Het is bovendien jammer als veehouders in Nederland en Vlaanderen kansen laten liggen om in hun bedrijfsvoering stappen vooruit te zetten. Daarom willen we de meerwaarde van onze producten en diensten goed communiceren.’

Hij wijst er verder op dat een betere marketing van de CRV-producten in het buitenland het resultaat van de onderneming uiteraard ten goede komt. Daardoor kan er weer worden geïnvesteerd in nieuwe producten en verbetering van het bestaande aanbod.

 

Lees het complete interview met Jaap Schep en Elbert Ricken in het CRV Magazine van januari 2016.

 

Reageer op de stelling ‘Het beste product verdient goede marketing’ via onze Facebookpagina en bekijk de fotoreportage over kaasmaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *