CRV in de VS: groeier met onderscheidend vermogen

categorie Coöperatie
20
jul
2015
0
Reacties

CRV heeft in veel landen vestigingen, die een belangrijke bijdrage leveren aan de groei en omzet van het bedrijf. In de Verenigde Staten is CRV relatief kort aanwezig met een eigen vestiging en eigen fokprogramma’s. Als nieuwkomer bewijst CRV haar nut en laat ze jaar na jaar mooie groeicijfers zien. Brett Haines, managing director, over de meerwaarde van CRV in de VS.

CRV bedient de klanten vanuit het kantoor in Madison, aangevuld met teams die werken in de focusregio’s, de staten Pennsylvania, New York, Washington, Oregon en Californië. Daar zijn de meeste melkveehouders te vinden.

Informatieproducten biedt CRV niet aan. Haines legt uit: ‘Hier in de VS bestaat al een uitgebreid netwerk van aanbieders van dergelijke producten, dat is lastig concurreren. We focussen ons eerst op de genetica. Maar voor de toekomst ligt onze interesse zeker ook bij infoproducten.’

CRV vermarkt in de VS verschillende categorieën sperma:

  • Holsteinsperma vanuit het Nederlandse/Vlaamse fokprogramma en eigen programma
  • Grazingsegment uit Nieuw-Zeeland
  • Fokprogramma jersey/angus

CRV in de VS: groeier met onderscheidend vermogen

 

 

 

 

 

 

Brett Haines, managing director CRV VS

CRV in de VS: groeier met onderscheidend vermogen

 

 

 

 

 

 

Advies is een belangrijke dienst van CRV

Het sperma van het vleesras angus wordt vooral gebruikt op het ondereind van de veestapel, zoals bij melkvee in Nederland en Vlaanderen vaak Belgisch witblauw wordt ingezet. ‘Karkaskwaliteit is hierbij het belangrijkste fokdoel binnen het fokprogramma. Geboortegewicht is geen issue, angus geeft altijd kleine kalfjes,’ legt Haines uit. Er wordt in dit fokprogramma ook veel samengewerkt met CRV Lagoa, de Brazilliaanse zusteronderneming. ‘Het samenwerken helpt ons beiden vooruit.’

Onderscheiden in de markt
CRV in de VS: groeier met onderscheidend vermogenIn Florida worden melkveehouders uitbetaald op basis van de hoeveelheid melk, zij kijken niet naar gehalten. Maar in de staat New York wordt veel yoghurt en kaas geproduceerd, daar wordt uitbetaald op basis van het eiwitgehalte. Dat zijn de veehouders die we echt meerwaarde kunnen bieden. In de fokkerij is hier weinig aandacht voor vet en eiwit. Voor veehouders die worden uitbetaald op gehalten is dat echt een gemis. Zij kiezen daarom graag voor de stieren van CRV’, vertelt Haines. ‘Daarnaast hebben de stieren uit het Nederlandse/Vlaamse fokprogramma fokwaarden die ze hier niet kennen en waar ze graag mee werken. Denk aan de index voor klauwgezondheid en de Better Life-fokkerijgetallen.’ Naast veehouders die de vet- en eiwitgehalten willen verhogen, richt CRV zich op veehouders die werken met het grazingsysteem.

‘Om een wereldspeler te zijn op de veeverbeterings-markt, moet je hier echt actief zijn. Opkomende markten kijken allemaal naar de Verenigde Staten.’

Winst voor iedereen
CRV is in de VS een kleine speler in een volwassen markt. Haines heeft geen twijfel over het profijt van de Amerikaanse vestiging voor de leden van CRV. ‘Om een wereldspeler te zijn op de veeverbeteringsmarkt, moet je echt actief zijn in de VS. Opkomende markten kijken allemaal naar de Verenigde Staten. Daar profiteer je van mee als je hier je business hebt.’ Ook het grote marktpotentieel ziet Haines als groot voordeel.‘Daardoor worden fokprogramma’s efficiënter, wat weer winst betekent voor het hele bedrijf CRV.’

Er is nog een belangrijk pluspunt: ‘Hier in de VS hebben we heel andere bloedlijnen dan in Europa. We kunnen hier stieren en koeien vinden met een hoge NVI, die uniek zijn voor de Nederlandse en Vlaamse veehouders. Dergelijke dieren kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het Nederlands/Vlaamse programma.’

CRV in de VS: groeier met onderscheidend vermogenBlijven groeien is het belangrijkste doel voor de komende jaren. Daarnaast staat het verbeteren van de winstgevendheid en het vergroten van het volume op het programma. ‘Om concurrerend te blijven in de Amerikaanse markt is het van belang om steeds efficiënter te worden. Samenwerken is daarin belangrijk. De samenwerking met Alta helpt ons nog beter te concurreren op topniveau. Het is een gezonde samenwerking die ons betere producten op gaat leveren. Net als veel kleinere bedrijven doen we ons best om meer marktaandeel te behalen.’ Tot nu toe met succes. Elk jaar was de omzet groter dan het jaar ervoor.

Dit artikel is onderdeel van de reeks CRV Internationaal. Lees hier de andere artikelen uit deze reeks: Duitsland, Tsjechië.
Dit is een artikel uit CRV Magazine. Lees meer artikelen online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *